သစၥာတရား၏မီးရွဴးတိုင္ကိုသယ္ေဆာင္ခဲ႔သူဆိုကေရတီ
သစၥာတရား၏မီးရွဴးတိုင္ကိုသယ ္ေဆာင္ခဲ႔သူဆိုကေရတီ
====================
ယခုအခါ “ဒီမိုကေရစီ” ဆိုေသာစကားသည္ က်ယ္ေလာင္ပ်ံႏွံ႕ေနၿပီး ကမာၻအႏွံ႕တြင္ လူအမ်ားကဒီမိုကေရစီထြန္းကား ေရးကို ဦးတည္ ေနၾကသည္။ဒီမိုကေရစီဟူသည္အခ် ဳပ္အၿခာအာဏာကိုၿပည္သူကပိုင္ သည္(၀ါ)ၿပည္သူပိုင္ေသာအခ်ဳပ ္အၿခာအာဏာဟုဆိုလိုၿပီးဂရိဘာ သာစကားတစ္ခုၿဖစ္သည္။ဒီမိုကေ ရစီအစဂရိကဟုဆိုႏိူင္သည္။ (ၿမန္မာတို႔က အီတလီကို “ေရာမ” ။ ဂရိကို “ေခါမ”လို႔ေခၚခဲ႔ၾကသည္။)
ဂရိသည္ အေတြးအေခၚႏွင္႔ပညာအစဥ္အလာၾကီးမားခဲ႔ေသာ လူမ်ိဳးၾကီးၿဖစ္၏္။ ဂရိတို႔၏အေတြးအေခၚမ်ားမွာယခ ုတိုင္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းကိုအက်ိ ဳးၿပဳလ်က္ရွိသည္။ဆိုကေရတီ၊ပ ေလတုိႏွင္႔အရစၥတိုတယ္တို႔မွ ာ အထင္ရွားဆံုးဂရိအေတြးအေခၚပည ာရွင္ၾကီးမ်ားၿဖစ္ၾကသည္။
ဘီစီ၄၇၀ကေပၚေပါက္ခဲ႔ေသာဆိုက ေရတီသည္လူသားတို႔၏လြတ္လပ္ေသ ာအေတြးအေခၚသမိုင္းတြင္မီးၿပ တိုက္ၾကီးသဖြယ္ၿဖစ္ခဲ႔သည္။
ေအသင္ၿမိဳ႕မွေက်ာက္ဆစ္ပုဆရာ တစ္ဦး၏သားၿဖစ္ေသာဆိုကေရတီသ ည္အစပထမ၌ဖခင္၏လုပ္ငန္း၌အခ်ိ န္အေတာ္ၾကာေအာင္လုပ္ကိုင္ခဲ ႔သည္။
သို႔ရာတြင္ေနာက္ပိုင္း၌အမွန ္တရားကိုၾကံဆၿခင္း၊ဒႆနသေဘာတ ရားတို႔ကိုၾကံဆၿခင္းၿဖင္႔သာ လွ်င္အခ်ိန္ကုန္လြန္ေစခဲ႔သည ္။
အစတြင္ သဘာ၀သိပၸံပညာကိုေလ႔လာေသာ္လည ္း ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဒႆနႏွင္႔ မတ္တာဖစ္ဆစ္ ေခၚရုပ္လြန္ပညာ သို႔မဟုတ္ အတိဘူတိကပညာကိုေလ႔လာလိုက္စာ းခဲ႔သည္။ဤသို႔လမ္းေၾကာင္းေၿ ပာင္းလိုက္ၿခင္းသည္ ဂရိအေတြးအေခၚ သမိုင္း၏ထူးၿခားအေရးပါေသာၿဖ စ္ရပ္ကိုေပၚေပါက္လာေစသည္။
ပညာမာန္ၾကီးသူမ်ားကို အေၿဖမေပးႏိူူင္ေအာင္ေမးခြန္ းထုတ္ၿပီးလွ်င္ ဆိုကေရးတီသည္ ထိုပုဂၢိဳလ္တို႔၏ အသိဥာဏ္ပညာမ႔ဲမႈ ကိုအတင္းလက္ခံေစခဲ႔သည္။ထိုက ိစၥေၾကာင္႔ပညာမာန္ၾကီးသူမ်ာ းက သူ႔ကိုစိတ္ဆိုးၾကသည္မွာမဆန္ းေပ။
ေယဘုယ်အားၿဖင္႔ဒႆနပညာရွင္ႏွ င္႔စစ္တိုက္ခိုက္ၿခင္းသည္မည ္သို႔မွ်မသက္ဆိုင္ဟုယူဆၾကသည ္။သို႔ရာတြင္ဆိုကေရးတီသည္ ၄၂၄ဘီစီ၌ ေဒလီယန္(Delium) စစ္ပြဲတြင္ပါ၀င္ခဲ႔သည္။ ရဲ၀႔ံေသာသူ၏စြန္႔စားမႈႏွင္႔ သတၱိကိုခ်ီးက်ဴးၾကရသည္။ အသက္ ၆၅ ႏွစ္အရြယ္တြင္ေအသင္၏လႊတ္ေတာ ္တြင္အဖြဲ႔၀င္ၿဖစ္လာသည္။
သက္ဦးဆံပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအ ာဏာပိုင္၃၀တို႔သည္ေအသင္၌ႏိူ င္ငံသားတစ္ဦးကိုဖမ္းဆီေခၚေ ဆာင္ရန္ဆိုကေရတီအားအမိန္႔ေပ းခဲ႔သည္။ ယင္းအမိန္႔ကိုမတရားဟု ဆိုကေရတီကယူဆၿပီး ၿငင္းဆန္ခဲ႔သည္။
မိမိဆႏၵအားေလ်ာ္စြာလြတ္လြတ္ လပ္လပ္ေတြးေခၚၾကံဆၿခင္းသည္သ ူ၏ထူးၿခားခ်က္ၿဖစ္သည္။ထို႔ေ ၾကာင္႔ေနာက္ဆံုးအဆိပ္ကိုေသာ က္ရၿခင္းၿဖစ္သည္။
ဆိုကေရတီးကမွန္ေသာအသိဥာဏ္သည ္(အားလံုးႏွင္႔ဆက္စပ္ေသာသေဘ ာတရားမ်ား@universals)ကိုသိ ၿမင္ၿခင္းသာလွ်င္ၿဖစ္သည္။ယင ္းအသိဥာဏ္ကိုရရွိေရးမွာလူ၏တ ာ၀န္၀တၱရားၿဖစ္သည္။အသိဥာဏ္ရ ရွိေရးအတြက္အၾကီးမားဆံုးလက္ နက္ကိရိယာမွာ ေ၀ါဟာရစကားလံုးမ်ား၏သေဘာသရု ပ္မွန္ကို သိရွိနားလည္ၿခင္းၿဖစ္သည္။
ကြ်ႏု္ပ္တို႔သည္ တရားမႈ စေသာစကားလံုးမ်ားကိုအသံုးၿပ ဳၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ယင္းစကားလံုး၏အဓိ ပၸာယ္အမွန္ကိုမသိၾက နားမလည္ၾကေပ။ ဆိုကေရတီသည္ သူ၏အေပါင္းအသင္းမ်ားအား ယင္းသို႔ေသာစကားလံုးတို႔၏အန က္အဓိပၸာယ္ကိုေမးသည္။ အေပါင္းအသင္းမ်ားဖြင္႔ၿပေၿပ ာဆိုေသာအဓိပၸာယ္ကိုေ၀ဖန္ေစာ ေၾကာသည္။စကားလံုးမ်ား၏သေဘာသ ရုပ္အမွန္ကိုေထာက္ၿပသည္။ ပညာၿမတ္ႏိူးေသာလူငယ္မ်ားစြာ သည္ ဆိုကေရတီထံတပည္႕ခံကာ အေတြးအေခၚပညာကိုသင္ယူလာၾကသည ္။ ပေလတိုမွာ ဆိုကေရတီ၏ထူးခြ်န္ထင္ရွားေသ ာတပည္႔တစ္ေယာက္သည္။ ထိုအခ်ိန္ကအာဏာရွိေသာဆိုဖစ္ တို႔သည္ နိူင္ငံေရး၌ကိုယ္က်င္႔တရားက ိုၿဖည္႔စြက္လိုေသာဆႏၵမရွိေပ ။
ဆိုကေရတီကမူကိုယ္က်င္႔တရားႏ ွင္႔ႏိူင္ငံေရး၌နီးစပ္ေသာဆက ္သြယ္မႈကိုတည္ေဆာက္ေပးသည္။
အသက္ ၇၀အရြယ္ ၃၉၉ဘီစီ၌ဆိုကေရတီအားတရားစြဲ ဆိုၿပီးလွ်င္ အၿပစ္ရွိသူအၿဖစ္ေၾကညာလွ်က္ တရားသူၾကီး ၅၀၁ေယာက္ပါေသာခံုရံုးကအဆိပ္ ေသာက္ေစဟူေသာေသဒဏ္ကိုခ်မွတ္ ခဲ႔သည္။
ပထမစြဲခ်က္မွာ ဘာသာမဲ႔တရားမဲ႔ၿဖစ္ၿခင္း သို႔မဟုတ္ ႏိူင္ငံေတာ္က ပူေဇာ္ပသေသာ နတ္ေဒ၀တာတို႔ကို မပူေဇာ္မပသၿခင္း ဟူေသာစြဲခ်က္ၿဖစ္သည္။ ဒုတိယစြဲခ်က္မွာ မိမိ၏အဆံုးအမဥပေဒသမ်ားၿဖင္႔ လူငယ္မ်ား၏စာရိတၱကိုဖ်က္ဆီး သည္ဟူေသာ စြဲခ်က္ၿဖစ္သည္။
ဘာသာမဲ႔တရားမဲ႔ဆိုေသာစြဲခ်က ္ကို ဆိုကေရတီက အလြန္ထိေရာက္ေသာစကားလံုးမ်ာ းႏွင္႔ထုေခ်ခဲ႔သည္။ လူငယ္မ်ား၏ကိုယ္က်င္႔တရားအာ းဖ်က္ဆီးသည္ဆိုေသာ ဒုတိယစြဲခ်က္ကိုလည္း ဆိုကေရတီကထုေခ်လ်က္ဤသို႔ ထုတ္ေဖာ္ေၿပာၿပသည္။
“ကြ်ႏု္ပ္သည္ လူၾကီးႏွင္႔လူငယ္မ်ားအားသင္ တို႔သည္ မိမိ၏အသက္ႏွင္႔စည္းစိမ္ကို ဂရုမစိုက္ၾကႏွင္႔။ အဓိကအားၿဖင္႔ မိမိစိတ္ႏွလံုးၿပဳၿပင္ေၿပာင ္းလဲမႈကို ဂရုစိုက္ၾကဟူ၍ ဥပေဒေပးသည္မွတစ္ပါး မည္သည္႔အရာကိုမွမၿပဳလုပ္ခဲ႔ ေပ။ ဥစၥဓနေၾကာင္႔ေကာင္းမႈမၿဖစ္ေ ပ။ ေကာင္းမႈေၾကာင္႔သာဥစၥာဓနၿဖစ ္ရ၏။ယင္းသည္သာ ကြ်ႏ္ုပ္၏အဆံုးအမၿဖစ္သည္။ အို…ေအသင္ၿမိဳ႕သားတို႔…ကြ်ႏ ္ုပ္သင္တို႔အားေၿပာလိုသည္မွ ာ သင္တို႔သည္ေအနီတပ္ ေၿပာသည္႔အတိုင္းမလုပ္သည္ၿဖစ ္ ေစလုပ္သည္ၿဖစ္ေစ၊ ကြ်ႏ္ုပ္ကိုလြတ္သည္ၿဖစ္ေစ၊ မလြတ္သည္ၿဖစ္ေစ သင္တို႔ေကာင္းစြာမွတ္သားထား ရမည္မွာ ကြ်ႏ္ုပ္ဘယ္ႏွၾကိမ္ေသရ..ေသရ ၊ မိမိ၏လမ္းစဥ္ကိုမည္သည္႔အခါမ ွေၿပာင္းမည္မဟုတ္ေပ။” ဟုအေၾကာက္အရြ႔႔ံကင္းစြာ တရားသူၾကီးမ်ားကိုစိန္ေခၚထု ေခ်လိုက္သည္။
ဆိုကေရတီ၏ မိတ္သဂၤဟမ်ားက သူ႔ကိုအက်ဥ္းေထာင္မွထုတ္ယူရ န္ၾကိဳးစားၾကေသးသည္။သို႔ရာတ ြင္ ထိုကဲ႔သို႔ၿပဳလုပ္ၿခင္း ကိုဆိုကေရတီက သေဘာမတူေပ။အေၾကာင္းမူကာ ထိုကဲ႔သို႔ၿပဳလုပ္ၿခင္းသည္ ေအသင္၏တရားဥပေဒကိုေဖာက္ဖ်က္ က်ဴးလြန္ၿခင္ေၾကာင္႔တည္း။ ထို႔ေနာက္ဆိုကေရတီသည္ သူ၏နိဂံုးခ်ဳပ္စကား၌တရားသူၾ ကီးကိုဤသို႔ေၿပာခဲ႔သည္။ “ခြဲခြာဖို႔ရန္အခ်ိန္ေရာက္ၿ ပီ။ ကြ်ႏု္ပ္တို႔သည္ ကိုယ္႔လမ္းကိုယ္သြားၾက၏။ ကြ်ႏ္ုပ္သည္ေသၿခင္းလမ္းမ၌ သြားသည္။ သင္တို႔ကရွင္ၿခင္းလမ္းကိုသြ ားသည္။ဘယ္လမ္းကၿမတ္သည္ကို ဘုရားသခင္သာသိသည္။”
ဆိုကေရတီသည္ အသက္ဆံုးရံႈးသြားေသာ္လည္း ထာ၀ရရွင္သန္ေနသည္။ အၾကင္အယူအဆမ်ားအတြက္ ေသၿခင္းကို ေရြးခဲ႔သည္။ထိုအယူအဆမ်ားသည္ ယေန႔လူေလာက၌ေလးစားၿမတ္ႏိူးမ ႈခံေနရသည္။
လူသား၏ အသိဥာဏ္စံခ်ိန္ၿမင္႔မားမႈမွ ာ သူ႔ေၾကာင္႔ထင္ရွားသြားသည္။ ကြ်န္ေတာ္႔အေနႏွင္႔ ဆိုကေရးတီးသည္ အသက္ကိုစေတး၍ လူသားမ်ားအတြက္ သစၥာတရားမီးရွဴးတိုင္ကို ခိုင္ၿမဲစြာ သယ္ေဆာင္လာသည္ဟု ေတြးၿမင္မိပါသည္။ ။
(ဆရာပါရဂူ၏ေဆာင္းပါးအခ်ိဳ႔က ို ကိုးကားထားပါသည္)
ခိုင္ထူးသစ္
====================
ယခုအခါ “ဒီမိုကေရစီ” ဆိုေသာစကားသည္ က်ယ္ေလာင္ပ်ံႏွံ႕ေနၿပီး ကမာၻအႏွံ႕တြင္ လူအမ်ားကဒီမိုကေရစီထြန္းကား
ဂရိသည္ အေတြးအေခၚႏွင္႔ပညာအစဥ္အလာၾကီးမားခဲ႔ေသာ လူမ်ိဳးၾကီးၿဖစ္၏္။ ဂရိတို႔၏အေတြးအေခၚမ်ားမွာယခ
ဘီစီ၄၇၀ကေပၚေပါက္ခဲ႔ေသာဆိုက
ေအသင္ၿမိဳ႕မွေက်ာက္ဆစ္ပုဆရာ
သို႔ရာတြင္ေနာက္ပိုင္း၌အမွန
အစတြင္ သဘာ၀သိပၸံပညာကိုေလ႔လာေသာ္လည
ပညာမာန္ၾကီးသူမ်ားကို အေၿဖမေပးႏိူူင္ေအာင္ေမးခြန္
ေယဘုယ်အားၿဖင္႔ဒႆနပညာရွင္ႏွ
သက္ဦးဆံပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအ
မိမိဆႏၵအားေလ်ာ္စြာလြတ္လြတ္
ဆိုကေရတီးကမွန္ေသာအသိဥာဏ္သည
ကြ်ႏု္ပ္တို႔သည္ တရားမႈ စေသာစကားလံုးမ်ားကိုအသံုးၿပ
ဆိုကေရတီကမူကိုယ္က်င္႔တရားႏ
အသက္ ၇၀အရြယ္ ၃၉၉ဘီစီ၌ဆိုကေရတီအားတရားစြဲ
ပထမစြဲခ်က္မွာ ဘာသာမဲ႔တရားမဲ႔ၿဖစ္ၿခင္း သို႔မဟုတ္ ႏိူင္ငံေတာ္က ပူေဇာ္ပသေသာ နတ္ေဒ၀တာတို႔ကို မပူေဇာ္မပသၿခင္း ဟူေသာစြဲခ်က္ၿဖစ္သည္။ ဒုတိယစြဲခ်က္မွာ မိမိ၏အဆံုးအမဥပေဒသမ်ားၿဖင္႔
ဘာသာမဲ႔တရားမဲ႔ဆိုေသာစြဲခ်က
“ကြ်ႏု္ပ္သည္ လူၾကီးႏွင္႔လူငယ္မ်ားအားသင္
ဆိုကေရတီ၏ မိတ္သဂၤဟမ်ားက သူ႔ကိုအက်ဥ္းေထာင္မွထုတ္ယူရ
ဆိုကေရတီသည္ အသက္ဆံုးရံႈးသြားေသာ္လည္း ထာ၀ရရွင္သန္ေနသည္။ အၾကင္အယူအဆမ်ားအတြက္ ေသၿခင္းကို ေရြးခဲ႔သည္။ထိုအယူအဆမ်ားသည္
လူသား၏ အသိဥာဏ္စံခ်ိန္ၿမင္႔မားမႈမွ
(ဆရာပါရဂူ၏ေဆာင္းပါးအခ်ိဳ႔က
ခိုင္ထူးသစ္